تبلیغات
پایگاه مقاومت بسیج شهدای آسیابک - مخدوش بودن "حجت شرعی" آوردن لیست‌ها در بیانات امام و رهبر انقلاب/ جبهه پایداری برای مردم تعیین تكلیف نمی‌كند

پایگاه مقاومت بسیج شهدای آسیابک
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیّکَ الفَرَجِ و العافیه و النَّصر

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث





در چند روز گذشته برخی افراد حمایت موجهین و بزرگان از فهرست های انتخاباتی را حجت شرعی دانسته و به تبلیغ تئوری رأی تکلیفی به فهرست های انتخاباتی پرداختند. این در حالی است که از نگاه بنیان‎گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ارائه فرهست های انتخاباتی و حجیت معرفی بزرگان به گونه ای دیگر است.

شاید مولفه های نحوه تصمیم گیری مردم در انتخابات از نگاه امام خمینی را بتوان این گونه برشمرد:

1- آزادی و عدم احتیاج مردم به قیم در انتخابت، انتخابات آزاد بدون هیچ اعمال قدرت و نفوذ هیچ طبقه، عدم امکان تحمیل رای در نظام اسلامی، عدم حق تحمیل افراد به مردم از جانب هیچ فرد و دسته و گروه.

2- امکان معرفی کاندیدا از افراد و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه‎ی خودشان، عدم معرفی کاندیدا برای حوزه های دیگر، عدم حجت بودن لیست حوزه‎ی قم، انتخاب علما الزام نیست و پیش نهاد است.

3- آزادی هر گونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم در صورت به خطر نینداختن مصالح مردم، عدم اشکال داشتن تمایز وقتی در تفکرشان اصل خدمت به اسلام و محرومین باشد.

4- مشورت در کارها با متعهدین و معتمدین (از دستورات اسلامی)، مشورت ملت با طبقه‎ی تحصیل کرده‎ی متعهد و روشن فکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی، رأی مستقل در صورت وجود قدرت تشخیص و رجوع به افراد متدین در صورت عدم وجود.

5- سه گونه راه شناخت: اعمال و رفتار از زمان طاغوت تا کنون، معرفی روحانیون متعهد در شهرستان ها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دسته ای نداشته باشند.

6- عدم رأی دادن کورکورانه و الزام به لیست ها، نفی رأی دادن به پیشنهاد دیگران مگر صد درصد مورد اعتماد بودن، عدم تقلید در رأی، جایز نبودن تبعیت از لیست در صورت شناخت غلط بودن شناخت از فرد.

7- توانایی مردم در شناخت صالح و ناصالح، عدم تحت تأثیر تبلیغات واقع شدن و انتخاب شخصی افراد با موازین اسلامی.

8-  کاندید کردن کسانی که در غیر گروهند اما لایق ترند.

9- نفی تک گروه و صنف بودن مجلس.

 

اما برخی فرمایشات امام خمینی درباره مجالس را می توان این گونه دسته‌بندی كرد:

عدم حجت بودن لیست حوزه‌ی قم

این طور نباشد كه آقایان، دیگران كناره‏گیرى كنند، سستى كنند؛ ملت را دعوت كنند، خودشان تشریف ببرند به پاى صندوق رأى، رأى بدهند، ملت را دعوت كنند به رأى. منتها ملت و شما و هر كس آزاد است همیشه و به هر كس كه مى‏خواهد رأى مى‏دهد، و لو آنكه آقایان و - فرض كنید كه- علماى حوزه علمیه تهران یا قم آنها را معرفى نكرده باشند. شما الزامى ندارید به اینكه هر چه آنها معرفى كردند، شما هم همان را معرفى كنید. البته آنها بررسى كرده‏اند، تخصص در این امر دارند، بررسى از امور كرده‏اند و با بررسى، این كار را انجام داده‏اند، لكن این اسباب این نمى‏شود كه كسى الزام كند كسى را كه تو باید به فلان رأى بدهى. آزاد هستید و رضاى خدا را در نظر بگیرید، و توجه به خدا داشته باشید و پاى صندوقها بعد از اینكه اعلام كردند، تشریف ببرید و رأى خودتان را بدهید.

(صحیفه امام، ج‏17، ص: 120، سخنرانى [در جمع ائمه جمعه استان همدان و ... (تحول روحى- مقابله با مشكلات)]زمان: صبح 11 آذر 1361/ 16 صفر 1403)

 

توطئه بودن محدودیت نظر دادن به حوزه ی علمیه‌ی قم

انتخابات در انحصار هیچ كس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات براى تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قرارى كه من شنیده‏ام در دانشگاه بعض از اشخاص رفته‏اند گفته‏اند كه دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا مى‏گفتند كه مجتهدین در سیاست نباید دخالت بكنند، این منافى با حق مجتهدین است، آنجا شكست خورده‏اند حالا عكسش را دارند مى‏گویند. این هم روى همین زمینه است، اینكه مى‏گویند انتخابات از امور سیاسى است و امور سیاسى هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است.

انتخابات سرنوشت یك ملت را دارد تعیین مى‏كند. انتخابات بر فرض اینكه سیاسى باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین مى‏كند، یعنى آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این طور نیست كه انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل كنند. این معنى دارد كه مثلًا یك دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یك صد تا مجتهد در جاهاى دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب كنند، دیگر مردم بروند كنار؟! این یك توطئه‏اى است كه مى‏خواهند همان طورى كه در صدها سال توطئه‏شان این بود كه باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده‏هاى زیاد كردند و ما ضررهاى زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهاى او هستیم. حالا دیدند آن شكست خورد، یك نقشه دیگر كشیدند، و آن این است كه انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهیها بدانند این را كه همان طورى كه یك مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت كند، یك دانشجوى جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت كند. فرق ما بین دانشگاهى و دانشجو و مثلا مدرسه‏اى و اینها نیست، همه‏شان با هم هستند. اینكه در دانشگاه رفتند و یك همچو مطلبى را گفتند، این یك توطئه‏اى است براى اینكه شما جوانها را مأیوس كنند.

ترفند جدید دشمن در جهت مأیوس كردن ملت‏

بیدار باشید! توجه كنید! اینها با توطئه‏هایشان مى‏خواهند كار را انجام بدهند، نمى‏توانند با دخالت نظامى كار بكنند، اینها مى‏خواهند با شیطنت‌های‌شان كار خودشان را انجام بدهند. آن وقت شیطنت این بود كه سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شكست خورده. حالا مى‏گویند كه سیاست حق مجتهدین است یعنى، در امور سیاسى در ایران پانصد نفر دخالت كنند، باقی‎شان بروند سراغ كارشان. یعنى مردم بروند سراغ كارشان، هیچ كار به مسائل اجتماعى نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بكنند.

این از آن توطئه سابق بدتر است براى ایران. براى اینكه، آن یك عده از علما را كنار مى‏گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یك قشر زیادى كنار گذاشته مى‏شوند، این تمام ملت را مى‏خواهد كنار بگذارد. یعنى نه اینكه این مى‏خواهد مجتهد را داخل كند، این مى‏خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهیها متوجه باشند كه اگر چنانچه افرادى در دانشگاه هستند كه شیطنت دارند مى‏كنند، اینها را باید توجه كنند كه گول اینها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بكنند. انتخابات سرنوشت حتى شمایى كه در آنجا هستید را تعیین مى‏كند. یك امرى كه سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است كه در آن دخالت كند، مربوط به یك قشرى، دون قشرى نیست، همه باید در این دخالت بكنند. و این شیطنتهایى كه الآن دارند مى‏كنند، به طورى كه به من گفته‏اند براى مأیوس كردن بعضى از جوان‎هاى ماست. این شیطنت را خنثى كنید و فعال وارد بشوید در انتخابات. مى‏خواهید خودتان كسانى را تعیین كنید و انتخاب بكنید، مى‏خواهید ببینید هر قشرى كه مى‏پسندید حرفهاى آنها را و كاندیداى آنها را. شما هم با آنها باشید. در هر صورت ما باید از كید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم.

اینها دائماً مشغول نقشه‏كشى هستند و دائماً مشغول توطئه هستند براى اینكه، آن سیلى‏اى كه از اسلام خورده‏اند اینها، به این زودى جبران‏پذیر نیست. اینها مى‏خواهند و مى‏دانند كه با زور نمى‏شود این كار را انجام داد. اگر هم یك وقتى مى‏گویند كه ما با زور و نظامى مى‏كنیم، این بیخود مى‏گویند. خودشان هم مى‏فهمند كه بیخود مى‏گویند. آنها اگر بخواهند كارى بكنند همین از ناحیه خود مردم، از ناحیه دانشگاه، از ناحیه بازار، از ناحیه كارگرها، از ناحیه كارخانه‏ها، از این جاها مى‏خواهند صدمه بزنند. و شما اگر بخواهید براى خدا باشد یا براى ملتتان باشد یا براى زندگى خودتان باشد، بخواهید كه اسیر نباشید باید همه توجه كنید و گول این حرفها را نخورید و در انتخابات به طور فعال همه دخالت بكنید. و من امیدوارم كه ان شاء اللَّه همه موفق بشوید. و امیدوارم كه با سلامت و سعادت به كار خودتان ادامه بدهید كه كار بسیار عظیمى است و كار بسیار پر اهمیتى است.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 367-369 سخنرانى [در جمع مدیران و كاركنان صدا و سیما (رسالت و نقش صدا و سیما)]زمان: صبح 9 اسفند 1362/ 25 جمادى الاول 1404)

 

عدم رای دادن کورکورانه

احدى شرعاً نمى‏تواند به كسى كوركورانه و بدون تحقیق رأى بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصى تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادى را تشخیص دادند و از این تأیید براى رأى دهنده اطمینان حاصل شد، مى‏تواند به آنها رأى دهد.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 337 پیام [به ملت ایران در پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب (ارزیابى شرایط ایران)] زمان: 22 بهمن 1362/ 8 جمادى الاول 1404)

 

عدم الزام به لیست ضمن امکان لیست دادن

ان شاء اللَّه ما امیدواریم كه دیگر لیستى در كار نباشد كه یكى لیستى بدهد و شما هم مُلْزَم باشید. بله، لیست بدهد كه هدایت كند ملت را به اینكه اینها افراد خوبى هستند، اما الزام كند ملت را كه اینها را تعیین كنید یا اصلًا به ملت كارى نداشته باشد خودش تعیین كند و ببرد مجلس، چنانچه خیلى وقتها این طور بود، اینها دیگر پیش نمى‏آید.

(صحیفه امام، ج‏9، ص: 54 سخنرانى [در جمع كاركنان روزنامه جمهورى اسلامى (اهمیت مجلس خبرگان)] زمان: 21 تیر 1358/ 17 شعبان 1399)

 

نفی رای دادن به پیشنهاد دیگران مگر صد درصد مورد اعتماد بودن

در تشخیص خوب و بد، اتكال به قول غیر نكنید مگر اشخاصى باشند كه مورد اعتماد خودتان باشد صد در صد.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 283 سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى‏] زمان: صبح 13 دى 1362/ 29 ربیع الاول 1404)

 

نفی رای دادن به امر

مردم مختارند. فرض بكنید كه اگر همه كسانى كه در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بكنند كه فلان آدم را شما وكیل كنید لكن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست بر شما تبعیت كنید. باید خودتان تشخیص بدهید كه آدم صحیحى است تا اینكه بتوانید رأى بدهید.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 284 سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى‏] زمان: صبح 13 دى 1362/ 29 ربیع الاول 1404)

 

همه باید خودشان تشخیص دهند

بازار باید خودش تشخیص بدهد. كارخانه‏ها باید خودشان تشخیص بدهند، هیچ كس تحت تأثیر دیگرى نیست. بله اگر چنانچه اشخاص مطمئنى باشند كه آنها تشخیص بدهند، شهادت بدهند كه فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است، آن وقت مانعى ندارد كه كسى به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینكه این صحیح است رأى هم به آنها بدهد. اما این طور نیست كه كوركورانه انسان دنبال این باشد كه ببیند كیك چه گفته، این صحیح نیست، این در اسلام نیست و در جمهورى اسلامى هم نباید باشد.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 285 سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى‏] زمان: صبح 13 دى 1362/ 29 ربیع الاول 1404 )

 

همه چیزها دست خودتان است

باید خود شما- باید- وكیل تعیین كنید، و بعد هم وكلاى مجلس شورا را خودتان تعیین مى‏كنید. همه چیزها دست خودتان است. خودتان باید بگردید یك وكیل خوب تعیین كنید، كه مقدرات مملكتتان دست مجلس‎تان باشد.

(صحیفه امام، ج‏7، ص: 297 سخنرانى [در جمع دانشجویان اصفهان (عدم طرح مسائل فرعى)] زمان: 25 اردیبهشت 1358/ 18 جمادى الثانى 1399)

 

مردم توانایی شناخت صالح و ناصالح را دارند

 

ملت مى‏شناسند افراد صالح را. لازم نیست كه حالا یك چند سال هم ما درسشان بدهیم. نخیر، خودشان مى‏فهمند. این ملت چیز مى‏فهمد، مى‏فهمد كى آدم صالح است كى آدم ناصالح. البته گاهى هم یك كسى خودش را جا مى‏زند، اما این گاهى است. هر كسى در هر شهرى كه هست، طول این بیست، سى سالى كه همراه با این مردم بوده مى‏داند كه اینها كدام یكى‏شان از ریشه‏هاى آنهاست. كدام‏شان نیستند.

(صحیفه امام، ج‏10، ص: 524 سخنرانى [در جمع دانشجویان دانشكده اقتصاد اصفهان (توطئه‏هاى امریكا)] زمان: 16 آبان 1358/ 16 ذى الحجه 1399)

 

موافقت در انتخاب اشخاص حتی الامکان

من متواضعانه از شما مى‏خواهم كه حتى الامكان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید.

(صحیفه امام، ج‏12، ص: 149 پیام [به ملت ایران (انتخابات مجلس شوراى اسلامى)] زمان: 23 بهمن 1358/ 25 ربیع الاول 1400)

 

از کی بپرسیم؟

1- كسانى را انتخاب كنند كه صد در صد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و متعهد به اجراى احكام اسلام و مخالف با مكتبهاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند.

2- شناخت این اشخاص یا با آشنایى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تاكنون است و یا به معرفى روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه كه گرایش به چپ و راست یا دسته‏اى نداشته باشند.

(صحیفه امام، ج‏12، ص: 278و277 پیام [به ملت ایران (شرایط نمایندگان مجلس شوراى اسلامى)] زمان: 17 اردیبهشت 1359/ 21 جمادى الثانى 1400)

 

عدم تحت تاثیر تبلیغات واقع شدن و انتخاب شخصی افراد با موازین اسلامی

تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامى، اشخاص صحیح را انتخاب كنند.

(صحیفه امام، ج‏12، ص: 278و پیام [به ملت ایران (شرایط نمایندگان مجلس شوراى اسلامى)] زمان: 17 اردیبهشت 1359/ 21 جمادى الثانى 1400)

 

عدم تقلید در رأی

باید قهر نكنیم و كوشش كنیم تا بازار هم خودش براى انتخابات اشخاصى را معرفى كند. ما نباید مقلد كسى باشیم كه هر چه را عده‏اى تشخیص دادند همان را عمل كنیم، بلكه باید كاملًا توجه كنیم كه مثلًا در تهران چه كسانى لیاقت دارند كه هم مسائل روز را بفهمند و هم متدین باشند و هم براى اسلام كار كنند، اشخاصى را انتخاب كنیم كه از هر جهت صالح باشند. اگر كسان دیگرى هم اشخاص صالحى داشتند به آنها رأى دهید و الّا نه. بازار اختیارش دست خودش است، آنچه بینى و بین اللَّه تشخیص مى‏دهد آن را انتخاب كند. اگر در انتخابات مسامحه كنیم مطمئن باشید كه از راه مجلس به ما لطمه مى‏زنند. باید دانست مسلمان بودن تنها فایده‏اى ندارد، باید جمهورى اسلامى را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد. سعى كنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب كنید.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 276 سخنرانى [در جمع گروهى از بازاریان تهران (اتحاد و پایدارى در راه هدف)] زمان: صبح 12 دى 1362/ 28 ربیع الاول 1404 )

 

جایز نبودن تبعیت از لیست در صورت شناخت غلط بودن فرد

مردم مختارند. فرض بكنید كه اگر همه كسانى كه در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بكنند كه فلان آدم را شما وكیل كنید لكن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست بر شما تبعیت كنید. باید خودتان تشخیص بدهید كه آدم صحیحى است تا اینكه بتوانید رأى بدهید.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 284، سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى‏] زمان: صبح 13 دى 1362/ 29 ربیع الاول 1404 )

 

ممنوعیت گروه گرایی

اگر كسى یا كسانى را در غیر گروه یا صنف خود یافتند كه از افراد گروهشان لایق‏تر است او را كاندیدا كنند.مسأله انتخابات یك امتحان الهى است كه گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز مى‏كند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا مى‏نماید. و كسانى كه خود را كاندیدا مى‏كنند، یا كاندیدا گروههایى هستند، اگر خود را صالح براى وكالت در یك چنین مجلسى نمى‏دانند و وجود آنها در این مكان نفعى براى كشورشان ندارد، خداى متعال را در نظر بگیرند و رضاى او را بر رضاى خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایسته‏اى را مرتكب نشوند.

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 336، پیام [به ملت ایران در پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب (ارزیابى شرایط ایران)] زمان: 22 بهمن 1362/ 8 جمادى الاول 1404)

 

ضرورت عدم تحمیل و آزاد گذاری مردم

باید مردم را براى انتخابات‏ آزاد گذاریم، و نباید كارى بكنیم كه فردى بر مردم تحمیل شود. بحمد اللَّه مردم ما داراى رشد دینى و سیاسى مطلوب مى‏باشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینى- سیاسى و همگام با محرومین را انتخاب خواهند كرد. و در چنین اوضاعى هیچ فرد و گروهى و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعى نمى‏تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و براى غیر حوزه خودْ فرد یا افرادى را كاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید.

(صحیفه امام، ج‏20، ص: 294 و 295 نامه [به تعدادى از نمایندگان مجلس در مورد انتخابات مجلس‏] زمان: 10 تیر 1366/ 4 ذى القعدة 1407 «1» مكان: تهران، جماران‏)

 

نفی تک گروه و صنف بودن مجلس

در شرایط كنونى نباید كسى انتظار داشته باشد كه حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصى باشند.

(صحیفه امام، ج‏21، ص: 11 پیام [به ملت ایران (حفظ شئونات اسلامى و اخلاقى در تبلیغات كاندیداها)] زمان: 11 فروردین 1367/ 12 شعبان 1408)

 

در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز تأكید دارند كه اگر مردم خودشان افراد را می‌شناسند در گزینش‌ها از شناخت خود استفاده كنند، یعنی اصل بر شناخت فرد است و اگر نمی‌شناسند در گزینش‌ها از افراد بصیر و متدین استفاده كنند. در عین حال، ایشان به هیچ‌وجه از تعابیر محدود كننده‌ای مانند "حجت شرعی" بودن لیست‌ها استفاده نمی‌كنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نمازجمعه 14 بهمن سال جاری در تهران فرمودند: «مردم اگر نامزدهاى انتخاباتى را نمی‌شناسند، از افراد بصیر و متدین در گزینش‌هاى انتخاباتى استفاده كنند.» نكته قابل توجه در این زمینه نیز تأكید سال گذشته‌ی رهبر انقلاب بر بصیرت آیت‌الله مصباح به معنی واقعی كلمه است.

در این زمینه بخوانید: مردم اگر نامزدها را نمی‎شناسند، از افراد بصیر در گزینش‎ها استفاده كنند/ علم، بصیرت و صفا در آیت‌الله مصباح جمع است

 

اما با وجود آنكه چنین تعبیر روشنی از رهبر معظم انقلاب در مورد آیت‌الله مصباح وجود دارد و آیت‌الله مصباح نیز بر جبهه پایداری هدایت و نظارت عالیه دارند، به‌طوری كه لیست نهایی این جبهه در تهران نیز پیش از اعلام رسمی، به رؤیت ایشان رسیده بود، اما جبهه پایداری مانند برخی از گروه‌ها كه سعی می‌كنند با تزریق نگاه‌های محدود كننده و بدون مبنای خود مانند "حجت شرعی" داشتن برخی لیست‌ها برای مردم تعیین تكلیف كنند، به هیچ‌وجه چنین بنایی ندارد، بلكه آنچنان‌كه دكتر كامران باقری لنكرانی تاكنون سه بار در طول دو هفته‌ی گذشته تأكید كرده است، جبهه پایداری صرفاً می‌تواند به مردم مشاوره بدهد و نه تنها از ادبیات انحصارگرایانه "حجت شرعی" برای لیستش استفاده نمی‌كند، بلكه تأكید دارد كه كاندیداهایی كه به مردم معرفی می‌كند، صرفاً در حد پیشنهاد است و برای هیچ‌كس حجت و تكلیف نمی‌آورد.

لنكرانی در این زمینه تصریح می‌كند:

«ما هم در حال بررسی هستیم و به موقع با مردم در میان می‌گذاریم. ولی دو نکته را عرض کنم؛ اول اینکه عرایض بنده و امثال بنده و دوستانی که در جبهه پایداری هستند، فقط از باب مشاوره است. یعنی ما حداکثر نقشی که برای خود قایل هستیم، این است که مثل یک مشاور امین به شما آنچه را تشخیص می‌دهیم، معرفی کنیم. ولی این مردم هستند که در نهایت باید انتخاب کنند و تک تک شما باید به حجت شرعی برسید و انتخاب خود را بكنید. امام فرمودند میزان رأی ملت است و اخیرا هم آقا فرمودند که انتخابات باید پرشور باشد، واقعا حضور مردم و انتخاب مردم تعیین کننده است. حضور مردم هم با اعتقاد به مؤثر بودن‌شان حاصل می‌شود. آن انتخابی که می‌کنید، نگاه‏ش همان خدمت اصیل به مردم باشد، حتماً نتیجه‏اش متفاوت خواهد بود با انتخاب کسی که می‌خواهد وارد مجلس شود و از همین الآن دنبال این است از کسانی که از او حمایت‌هایی کرده‏اند، حمایت کند و موافقت اصولی فلان کارخانه را بگیرد و به آن‌ها بدهد. حتما این دو نوع انگیزه، خروجی متفاوتی را در مجلس خواهد داشت.»



نوشته شده در سه شنبه 9 اسفند 1390 توسط واحد فرهنگی
مقام معظم رهبری

نویسندگان
آمار سایت
Blog Skin